Anežka Straková

Anežka Straková, absolventka grafického designu studuje třetím rokem  scénografii na DAMU. O scénografii sama uvádí:

„Často se setkávám s tím, že lidé pojmu scénografie“ příliš nerozumí. Klasickou asociací je psaní scénářů či malování kulis a velkým překvapením bývá, že ani jedno na katedře neděláme. Ve zkratce vysvětlím, jak scénografii vnímám já. Je to vytváření divadelních a filmových světů. Navrhujeme scény a kostýmy v souladu s textem, který společně s režisérem a dalšími zpracováváme. Je to práce v týmu a ve vzájemné souhře. Každý má svou roli, kterou plní a tou naší je dát představení podobu. Pojmenovat nepojmenované, vymyslet neurčené, číst mezi řádky, rozebírat charaktery. Vytvořit svébytný svět, kterému divák uvěří a který se s ostatními složkami týmu skládá v divadlo nebo film.“

Z mrtvého domu (Leoš Janáček)
Bakalářská práce, akademický projekt do Národního divadla

Poslední Janáčkova opera se zabývá tématem Sibiřského gulagu, je zcela netradiční, a to svou zvláštní bezdějovostí, tématem i hudbou. Operu jsem se rozhodla poněkud zmodernizovat, reflektuje na současnou společenskou i politickou situaci. Na scéně se nachází rozpadlé objekty tvořící jakési mrtvé město, doplněné o promítání v částech, kdy vězni vzpomínají na své minulé životy. Kostýmy jsou současné.

Anemia
Krátký film FAMU, natočený jako cvičení katedry kamery

Aktivnější studenti spolupracují s režiséry a kameramany z FAMU. Je to výborná příležitost, jak se přiblížit k tvorbě filmové scénografie, která je velice odlišná od té divadelní. Toto cvičení se celé točí v ateliéru a i přesto, že má mnoho omezení, je scénograficky nejkreativnějším cvičením. Z prázdného prostoru, který máme po dobu pěti dní k dispozici, si můžeme vytvořit prakticky cokoliv (co pokryje skromný rozpočet). Film je černobílý a točí se klasickým způsobem na film. Vypráví příběh mladíka, který se probudí připoután v polorozpadlé místnosti. Spolu s ním objevujeme, kde se nachází, kdo ho uvěznil a proč.